Fagartikler

Dette er noen aktuelle fagartikler fra inn- og utland. Det er ikke den siden jeg har prioritert høyest på denne bloggen, men det ligger nå litt her, ihvertfall 🙂

Vi har en del norsk forskning som indikerer at vi som jobber i norsk skole primært tenker på de «flinke» eller «høytpresterende» elevene som evnerike elever. Da er det vel verdt å sende deg til denne artikkelen: Profiles of the gifted and talented (Betts, G., Neihart M, 1998).

Norsk forskning og norske artikler

Ja, her er det til dels tynt de seneste tiårene, men vi har da noe (og mer på gang).

  • Kunnskapssenterets forskningsoppsummering om evnerike elever:
    Børte, K., Lillejord, S. & Johansson, L. (2016). Evnerike elever og elever med stort læringspotensial: En forskningsoppsummering. Oslo: Kunnskapssenter for Utdanning.
    – finner du her.
  • Forskning om at skoleflinke elever mobbes mer enn andre (2016) finnes omtalt herDe flinkeste elevene på skolen opplever mer mobbing og flere krenkelser enn andre elevgrupper, viser en undersøkelse gjort av Kristian Wendelborg og Joakim Caspersen ved NTNU Samfunnsforskning.

Det er heldigvis skrevet en rekke masteroppgaver om evnerike barn i Norge, – disse finner du på en egen side på Krumelurebloggen.

Noen norske artikler

Og så har du Arnold Hofsets bøker nå tilgjengelig på Bokhylla.no:

  • Hofset, A. (1970). Evnerike barn i grunnskolen. Oslo: Universitetsforlaget. (Bokhylla.no her)
  • Hofset, A. (1968). Evnerike barn i grunnskolen. Oslo: Universitetsforlaget. (Bokhylla.no her)
  • Hofset skrev også et manuskript som skulle blitt en oppfølger til boken fra 1970. Den boken ble imidlertid aldri utgitt.

Et sted å starte dersom du ønsker fagartikler på engelsk, er:

Langtidsstudie i USA

The Study of Mathematically Precocious Youth er en langtidsstudie som gjennomføres ved Vanderbilt Peabody College of education and human development. Camilla Benbow og David Lubinski planlegger å fullføre en 59-års studie på fem ulike informanter som til sammen utgjør 5,000 evnerike individer som er identifisert i perioden 1972-1997. Se nettsiden for ytterligere informasjon. Her er noen artikler:

  • Are gifted children being lost in the shuffle? (her)
  • Gifted men and women define success differently (her)
  • Early spatial reasoning predicts later creativity and innovation, especially in STEM fields (her)

Langtidsstudien i Storbritannia

Professor Joan Freeman fra Storbritannia har i en årrekke fulgt en større gruppe evnerike barn fra barndom, via ungdom til de i voksen alder forteller om sitt liv (se f.eks. boken «Gifted Lives» som virkelig anbefales!). Professor Freeman skriver bl.a. dette om undervisning av evnerike elever:

God undervisning gir barnet utfordinger som er på riktig nivå – ikke for vanskelig slik at barnet gir opp, og ikke for enkelt slik at det blir meningsløst. Å vite hva barnet er kapabelt til er en viktig hjelp for å finne riktig utdanning (http://joanfreeman.com/faq.php)

Undervisning av evnerike elever

Et norsk klasserom består av elever med ulik evneprofil, det som på engelsk kalles et «Mixed ability classroom». Dette er noen artikler om hvordan man kan løse utfordringene med å gi en evnerik elev tilpasset opplæring:

Her er andre tema:

Myter om evnerike barn

  • Twelve myths of gifted education.  Louise Porter Ph.D., M.A.(Hons.)(Psych), M.Gifted.Ed., Dip.Ed Child psychologist Senior lecturer, School of Education, The Flinders University of South Australia 

Faren for å feildiagnostisere evnerike barn med f.eks. ADHD-diagnose er et velkjent tema i andre land. Se f.eks. disse artiklene:

  • Edwards, K (2009) Misdiagnosis, the Recent Trend in Thinking about Gifted Children with ADHD her

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..