Dette er noen aktuelle fagartikler fra inn- og utland. Det er ikke den siden jeg har prioritert høyest på denne bloggen, men det ligger nå litt her, ihvertfall 🙂
- Min fagfellevurderte artikkel «De evnerike elevene» (Kolberg, 2014) er utgitt i boken «Pedagogikk 8.-13.trinn. Profesjonsutdanning av lærere» (Gyldendal akademisk). Redaktører Høihilder og Lingås.
- Ella Cosmovici Idsøe har bidratt med fagartikkel om evnerike elever til boken «Tilpasset opplæring«. Redaktør Mette Bunting. (Cappelen Damm akademisk)
- Roland S. Persson, professor i Jönköping i Sverige er en anerkjent forsker innenfor dette feltet. Han skriver drivende godt også. Disse ferske tekstene er også et godt sted å starte: Tre korta texter om att förstå särskilt begåvade barn i den svenska skolan.
- Sjekk ut det svenske Skolverkets nettsider for anbefalinger om undervisning av elevgruppen (et omfattende «stödmaterial» for skoler i Sverige!)
Vi har en del norsk forskning som indikerer at vi som jobber i norsk skole primært tenker på de «flinke» eller «høytpresterende» elevene som evnerike elever. Da er det vel verdt å sende deg til denne artikkelen: Profiles of the gifted and talented (Betts, G., Neihart M, 1998).
Norsk forskning og norske artikler
Ja, her er det til dels tynt de seneste tiårene, men vi har da noe (og mer på gang).
- Kunnskapssenterets forskningsoppsummering om evnerike elever:
Børte, K., Lillejord, S. & Johansson, L. (2016). Evnerike elever og elever med stort læringspotensial: En forskningsoppsummering. Oslo: Kunnskapssenter for Utdanning.
– finner du her. - Forskning om at skoleflinke elever mobbes mer enn andre (2016) finnes omtalt her. De flinkeste elevene på skolen opplever mer mobbing og flere krenkelser enn andre elevgrupper, viser en undersøkelse gjort av Kristian Wendelborg og Joakim Caspersen ved NTNU Samfunnsforskning.
Det er heldigvis skrevet en rekke masteroppgaver om evnerike barn i Norge, – disse finner du på en egen side på Krumelurebloggen.
Noen norske artikler
- Smedsrud, J. (2014). Evnerike barn en pedagogisk og spesialpedagogisk utfordring. Spesialpedagogikk nr. 1-2014
- Smedsrud, J. (2012). Evnerike barn i skolen. De glemte elevene. Psykologi i kommunen, nr. 4-2012
- Smedsrud, J. (2012). Sentrale utfordringer ved definisjon, utredning og identifiser av evnerike barn. Psykologi i kommunen, nr. 5-2012.
- Skogen, K. (2010). Evnerike barn i den norske grunnskolen. Skolepsykologi, nr. (2) 5-12. (Ligger ikke digitalt, kun en oversikt over nr.)
- Undheim, J.O. (1995). Academic achievements of high-ability students in egalitarian education: a study of able 16-year-old students in Norway.
Og så har du Arnold Hofsets bøker nå tilgjengelig på Bokhylla.no:
- Hofset, A. (1970). Evnerike barn i grunnskolen. Oslo: Universitetsforlaget. (Bokhylla.no her)
- Hofset, A. (1968). Evnerike barn i grunnskolen. Oslo: Universitetsforlaget. (Bokhylla.no her)
- Hofset skrev også et manuskript som skulle blitt en oppfølger til boken fra 1970. Den boken ble imidlertid aldri utgitt.
Et sted å starte dersom du ønsker fagartikler på engelsk, er:
- Davidson Gifted sin artikkeldatabase
- Supporting Emotional Needs of the Gifted – SENGifted, har også en utmerket artikkelsamling. (Sjekk også de nettbaserte seminarene de tilbyr «SENGinars».)
- Som medlem i World Council for Gifted and Talented Children får du tilgang til artikler fra tidsskriftene Roeper Review og Gifted and Talented International.
- Som medlem i European Council for High Ability får du tilgang til tidsskriftet High Ability Studies.
- Ellers har http://www.hoagiesgifted.org – en anselig samling av artikler, råd og tips, lenker osv.
Langtidsstudie i USA
The Study of Mathematically Precocious Youth er en langtidsstudie som gjennomføres ved Vanderbilt Peabody College of education and human development. Camilla Benbow og David Lubinski planlegger å fullføre en 59-års studie på fem ulike informanter som til sammen utgjør 5,000 evnerike individer som er identifisert i perioden 1972-1997. Se nettsiden for ytterligere informasjon. Her er noen artikler:
- Are gifted children being lost in the shuffle? (her)
- Gifted men and women define success differently (her)
- Early spatial reasoning predicts later creativity and innovation, especially in STEM fields (her)
Langtidsstudien i Storbritannia
Professor Joan Freeman fra Storbritannia har i en årrekke fulgt en større gruppe evnerike barn fra barndom, via ungdom til de i voksen alder forteller om sitt liv (se f.eks. boken «Gifted Lives» som virkelig anbefales!). Professor Freeman skriver bl.a. dette om undervisning av evnerike elever:
God undervisning gir barnet utfordinger som er på riktig nivå – ikke for vanskelig slik at barnet gir opp, og ikke for enkelt slik at det blir meningsløst. Å vite hva barnet er kapabelt til er en viktig hjelp for å finne riktig utdanning (http://joanfreeman.com/faq.php)
Undervisning av evnerike elever
Et norsk klasserom består av elever med ulik evneprofil, det som på engelsk kalles et «Mixed ability classroom». Dette er noen artikler om hvordan man kan løse utfordringene med å gi en evnerik elev tilpasset opplæring:
- Irland: «Exceptionally able students. Draft Guidelines for Teachers«
- NAGC – Differentiation of Curriculum and Instruction
- Davidson Institute for Talent Development har en rekke artikler som anbefales. Dette er noen av dem som omhandler aksellerasjon:
- Aksellerasjon for evnerike elever: «Exceptionally Gifted Children: Long-Term Outcomes of Academic Acceleration and Nonacceleration.»
- Fra en lærer til en annen: Teacher to teacher: Acceleration – It’s free and it works!
- Persson, R. (2005). Voices in the wilderness: Counselling gifted students in a Swedish egalitarian setting International Journal for the Advancement of Counselling:27(2), 263-276.[Mer information]
- Persson, R. S. (1998). Paragons of virtue. Teachers’ conceptual understanding of high ability in an egalitarian context. High Ability Studies, 9(2), 181-196.
- Det svenske Specialpedagogisk tidskrift – att undervisa, nr. 2, 2013 var et spesialnummer som omhandlet evnerike elever, og som inneholdt mange interessante artikler. Sjekk f.eks.
Kullander, A. (2013). Särskild begåvning – tillgång eller handikapp? (pdf. her) Specialpedagogisk tidsskrift – att undervisa. Nr. 2-2013.
Persson, R. S. (2013). Särbegåvade elever och den svenska skolan. Specialpedagogisk tidsskrift – att undervisa. Nr. 2-2013. - Det svenske Socialmedisinsk tidskrift utga i juni 2014 et spesialnummer om evnerike barn og deres utsatthet i det svenske samfunnet. (Se dette blogginnlegget for lenker og artikler i pdf.)
Her er andre tema:
Myter om evnerike barn
- Twelve myths of gifted education. Louise Porter Ph.D., M.A.(Hons.)(Psych), M.Gifted.Ed., Dip.Ed Child psychologist Senior lecturer, School of Education, The Flinders University of South Australia
- Bright but bored: Optimising the environment for gifted children. (link)
Artikkel Carmel M. Diezmann og James J. Waters fra Queensland University of Technology
Faren for å feildiagnostisere evnerike barn med f.eks. ADHD-diagnose er et velkjent tema i andre land. Se f.eks. disse artiklene:
- Edwards, K (2009) Misdiagnosis, the Recent Trend in Thinking about Gifted Children with ADHD her