Evnerikhet 101

Dette er en side der jeg primært samler noen sentrale blogginnlegg. En slags «her kan du starte for å danne deg et bilde av hva evnerikhet er».

Det finnes i dag ikke noe kompetansesenter som kan bistå skoler og barnehager om tematikken evnerike barn i Norge, men Naturfagsenteret har en forsker med svært god kompetanse på området (Ella Cosmovici Idsøe) som også har bidratt med god informasjon på Læringsmiljøsenterets nettsider her. Disse anbefales! Doktorgraden til forsker Jørgen Smedsrud gjør også at han er en viktig faglig stemme.

  • I tillegg kan du gjøre dypdykk i ulike fagbøker som er samlet på min side her og masteroppgaver som du finner her.
  • Foreldrenettverket Lykkelige Barn har nettsider med informasjon og ressurser her.

«Evnerikhet 101»

Dersom du vil lære mer om evnerike barn kan du også lese her:

  • «Smart, men lat«? – Den svenske forskeren Eva Petterson sier «En person som er født med talent for å hoppe høyde må trene hardt for å klare 2,40. Samme sak gjelder matte!»

  • Artikkelen «Sosial kompetanse og evnerike barn» er stadig en av de mest leste artiklene på bloggen – se her
  • Svensk «Aktuellt» hadde for noen år siden et lengre innslag om «särbegåvade barn». Det var reportasjer fra Sverige, et innslag fra Mentiqa-skolen i Odense og oppfølgende intervju med Professor Roland S. Persson som er en av få eksperter på evnerike barn i Sverige. (Se hele innlegget her)
  • Forbannet smart! – historien om Simon, og Mentiqa-skolen. En historie som viser at det ikke bare er lett å være annerledes (her).
  • Da Vinci-linjen ved Blåbjerggårdskolen i Esbjerg. En linje for elever som trenger større faglige utfordringer enn de får i en vanlig klasse i den danske folkeskolen. (For dyktig for folkeskolen).

Mer enn bare «tilpasset opplæring»

Masteroppgaver

De senere årene er det et stigende antall masterstudenter som skriver om tematikken evnerike barn. Disse er et viktig kunnskapsbidrag og du finner mange av dem på siden «Masteroppgaver» (Og siden blogging ikke akkurat er hovedaktiviteter min kan det godt hende jeg ikke har med rubbel og bit… Men jeg er glad for tips!)

Hva sier skoleforskere?

Historier

  • Mobbing: Krumelurebloggen var så heldig å ha en gjesteskribent våren 2013. En jente skriver selv om hvordan det er å være evnerik og bli mobbet for sin annerledeshet:“I femte klasse er det annerledes. Nå plager alle deg.” – her
  • Historien om Maja, et barn som fra “vuggestuen” til skolealder har skilt seg ut fra sine jevnaldrende. Det har bl.a. vært mistanke om autisme, men sannheten er at hun er et evnerikt barn. En helt spesiell jente – del 1, og del to av historien «Ikke helt som andre».
  • Oppland Arbeiderblad brakte historien om den evnerike «Sandra» som fikk store problemer i møtet med skolen (her)
  • Historien om gutten som måtte gi opp norsk skole (fra Stavanger Aftenblad) – her. Dessverre er ikke hans historie unik…
  • Tvillingene Erik og Gustav har fortalt sin historie i en radiodokumentar på svensk radio. De har flyttet opp ikke mindre en 4 trinn! (her)
  • «Smarte barn føler seg dumme» – en artikkel fra DN Talent 2013 (her) med intervju av to unge gutter der familiene har vært med i foreldrenettverket Lykkelige Barn helt fra starten i 2007.

Dobbelteksepsjonelle barn?

  • Fagbegrepet «twice exceptionality» eller «dobbelteksepsjonalitet» omhandler at noen barn både er evnerike og samtidig har en lærevanske (dysleksi f.eks.) eller en diagnose (som ADHD eller asperger f.eks.).
    • Dysleksi – se denne artikkelen fra Dr. Dan Peters «Signs your child might be dyslectic»
      «Sometimes in the case of gifted or extremely bright children, dyslexia might go unnoticed as they learn ways to cheat the system and over-compensate in other areas to hide their embarrassing weaknesses.»

Intelligens

Nysgjerrig? Les f.eks. hva Gottfredson skriver i sin artikkel her. (Gottfredson, Linda (1994, December 13). «Mainstream science on intelligence.» Wall Street Journal, p. A18.)

  1. Intelligence is a very general mental capability that, among other things, involves the ability to reason, plan, solve problems, think abstractly, comprehend complex ideas, learn quickly and learn from experience. It is not merely book learning, a narrow academic skill or test-taking smarts. Rather, it reflects a broader and deeper capability for comprehending our sorroundings – ”catching on”, ”making sense” of things, or ”figuring out” what to do.
  2. Intelligence so defined can be measured, and intelligence tests measure it well. They are among the most accurate (in technical terms, reliable and valid) of all psychological tests and assessments. They do not measure creativity, character, personality, or other important differences among individuals, nor are they intended to.

3 kommentarer til “Evnerikhet 101

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..