Sterk historie fra Oppland Arbeiderblad

Gå til Oppland Arbeiderblad i dag og les den sterke historien om «Sandra». Hun har gjennom hele barndommen vist en utrolig læringshunger som gjorde at hun kunne alfabetet som 2-åring, leste flytende som fireåring og suger til seg kunnskap på en måte som er typisk for evnerike barn. (NEI, det er ikke «pushy foreldre» som «skaper» disse barna!!)

Hva skjedde da hun begynte på skolen? – Dessverre ble ikke læringshungeren til «Sandra» møtt på en adekvat måte, og en liten jente fikk en skjev start på skoletilværelsen.

Når du ligger flere år foran de andre faglig, men likevel blir nødt til å sitte og lytte til den grunnleggende (og viktige) innlæringen i første klasse utløser det ofte en så sterk indre frustrasjon i barnet at det ofte blir lite produktiv atferd som resultat. Mange barn blir utagerende: de bråker, prater, forstyrrer undervisningen. Andre blir innagerende: de blir stille, trekker seg inn i seg selv, tror ofte at det er noe galt med dem selv siden de ikke passer inn sammen med de andre.

Det er viktig å forstå at dette er vondt for en liten 6-åring. Så vondt at det kan gå på selvverdet løs dersom ikke eleven «ses» både faglig og emosjonelt i skolen.

I årevis var de vitne til at den vitebegjærlige jenta deres ble misforstått og sendt på gangen eller til rektors kontor hver gang hun lagde støy og bråk. Foreldrene var offensive og foreslo mange tiltak, men de opplevde at skolen vendte det døve øret til. Sandra ble riktignok sendt på biblioteket for å lese for seg selv i perioder, men det var ikke utfordrende nok. Gradvis begynte hun å synes at skolen var hår i suppa! Mangel på stimuli og utfordringer utløste ikke bare kjedsomhet, men rett og slett en alvorlig depresjon.

Det er en sterk historie Oppland Arbeiderblad bringer fra sitt nedslagsfelt. Ikke bare ble denne jenta møtt med ignoranse og oppgitthet snarere enn nysgjerrighet og vilje til å lytte, man gikk så langt at man anbefalte å medisinere et barn som ikke hadde noen diagnose.

Heldigvis har skolen snudd, og «Sandra» har det mye bedre.

Les historien her: Hun lærte seg alfabetet som toåring – ble stemplet som problembarn | oa.no.

About Krumelure (Kari K)

Norwegian Teacher & Gifted Advocate, blog at Krumelurebloggen.no about giftedness in Norway. Lektor/kontaktlærer/spesialrådgiver. Kursholder - elever med stort læringspotensial (#evnerike) og tilpasset opplæring. Styringsgruppen Nordisk Talentnettverk. ECHA-Correspondent to Norway, Delegate of World Council for Gifted and Talented Children. Twitter: @Kariekol E-mail: Krumelure5@gmail.com

Posted on 15/09/2013, in EvnerikeBarn, Nyheter and tagged , , , . Bookmark the permalink. 1 kommentar.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: