En historie verdt å merke seg. Hva gjør vi for å tilpasse opplæringen for de kjappe elevene?

Malene Maleisen

I den siste tiden har jeg jobbet som lærervikar og på SFO, en jobb jeg trives veldig godt i. Jeg har alltid vært glad i å gå på skolen og å undervise barneskoleelever er  veldig gøy. Det norske skolesystemet har dessverre et dårlig rykte, noe jeg selv har erfart, både som lærervikar og som elev. Noe som opprører meg dypt er hvordan undervisningen er organisert, og hvordan enkelte barn ikke alltid blir sett og deres arbeid anerkjent på lik linje med andre barn som er flinke i andre fag. For eksempel var jeg hjelpelærer i en klasse der det var mange flinke elever som ble ferdig med oppgavene de skulle gjøre ganske fort. Det var ikke satt opp flere oppgaver de skulle gjøre den timen så jeg ba elevene som ble fort ferdig med leksene sine om å regne videre i matteboka si. Dagen etter fikk en elev som hadde…

Vis opprinnelig innlegg 196 ord igjen

4 kommentarer til “

  1. Reblogged this on Mandagsmor and commented:
    Gjenkjennbart! Elever nektes å følge egen progresjon, selv når de tydelig viser at de forstår atskillig mer enn pensum. Har ikke alle barn rett på individuelt tilpasset undervisning jfr Opplæringsloven? De dyktige, læreglade og kunnskaptørste elevene holdes tilbake. I norsk skole skal alle støpes i samme form…

Kommentarer er stengt.