Kristine er flink, hun. Alt riktig på matteprøven. «Bra jobba, Kristine». Lange historier med velutviklet språk. «Super historie, Kristine!». Alt rett på ukeprøven. Alt rett på gloseprøven. «Bra jobba!»
Hun seiler igjennom barnskolen med strålende resultater, skryt fra lærere og foreldre. «Du er så flink!» (Kan vi stryke det ordet fra norsk ordliste? Noen?..)
Når eleven (som Kristine) seiler gjennom skolen uten å møte faglig motstand er det sannsynlig at han/hun utvikler en skolefaglig identitet som sier «Jeg er flink og det betyr at jeg ikke jobber/spør om hjelp» bl.a.
Slike elever som Kristine lærer ikke å lære (fordi læring nærmest skjer av seg selv). De lærer ikke å be om hjelp (fordi de ikke trenger å spørre). De lærer ikke at det å gjøre en feil er naturlig og en del av det å lære (fordi de ikke opplever å gjøre feil). De lærer ikke hva de skal gjøre den dagen et tema eller et fagemne blir såpass vanskelig at de ikke skjønner det på første forsøk, rett og slett fordi de ikke har erfaring med å ikke forstå, å jobbe seg igjennom.
Har du tenkt over at seilerelevene kan mangle erfaring med å jobbe i den nærmeste utviklingssonen? Der alle elever strengt tatt burde få arbeide?
Seilerelevene har det tilsynelatende strålende, men det kan bli problematisk å seile for lenge!
Ja, det finnes elever som seiler igjennom, som er sterke over hele linja og i alle fag. (Får ofte det spørsmålet, stilt i en skeptisk tone..) Tilpasset opplæring for disse elevene må være noe annet enn det de ofte får: mer av det samme.
En liten film dukket opp i nyhetsstrømmen min i går. Den oppsummerer hva som skjer for de «flinke» seilerelevene om vi ikke fanger dem opp og gir andre gloser, andre ukeord, andre oppgaver. Oppgaver som også lærer dem de viktigste tingene; å lære å lære, å lære av sine feil, å jobbe. Legger filmen om seilereleven Susie her:
Videoen om seilereleven Susie og hennes klassekamerat James finner du også her: James and Susie – YouTube.

Photo by Salvatore Vuono at freedigitalphotos.net
Til alle kolleger der ute som i dag sender elevene sine ut i en lang og deilig sommerferie: riktig god sommer, nyt dagene som kommer og lad batteriene.
Selv har jeg akkurat levert min masteroppgave (jippi!!) og gleder meg til å dypdykke i den frivillige leselisten fremover, nyte sommeren og pusle med planer for høsten.
RIKTIG GOD SOMMER til alle blogglesere!
Én kommentar til “Flink-flink-flink? Å seile igjennom skolen er ikke (bare) bra!”
Kommentarer er stengt.