Norsk doktorgrad om evnerike elever: Smedsrud (2019)

70042710_1362025860619533_2734578039248650240_nTjoho! Endelig en ny, norsk doktorgrad om evnerike elever!! Et stort Krumelureblogg-gratulerer til Jørgen Smedsrud som fredag 30. august 2019 disputerte ved Universitetet i Oslo. Avhandling for graden ph.d. hadde tittelen: «Mathematically gifted adolescents in Norway: Exploring mathematically gifted adolescents’ experience with the school system in Norway.»

Verdt en salutt, den der!

Sammendraget starter slik

Denne artikkelbaserte doktorgraden undersøker hvordan matematisk evnerike elever opplever skolesystemet i Norge og hvordan vi kan forstå definisjonene innenfor dette fagfeltet gjennom vitenskapsfilosofi. Det overordnede forskningsspørsmålet for denne avhandlingen er «Hvordan reflekterer over og opplever matematisk evnerike elever deres skolegang i Norge». For å besvare denne problemstillingen er det utarbeidet en filosofisk, en kvalitativ og en kvantitativ studie.

Resten av sammendraget finner du her:

Artiklene i avhandlingen:

  1. Smedsrud, J., (accepted). Explaining the variations of definitions in gifted education through the philosophy of language. Nordic Studies in Education. (Ikke publisert enda.)
  2. Smedsrud, J. (2018). Mathematically Gifted Accelerated Students Participating in an Ability Group: A Qualitative Interview Study. Frontiers in Psychology. doi: 10.3389/fpsyg.2018.01359.
  3. Smedsrud, J., Nordahl-Hansen, A., Idsøe, E., Ulvund, S. E., Idsøe, T., & Lang-Ree, O.-C. (2018). Associations between math achievement and perceived relationships in school among highly intelligent versus average adolescents. Scandinavian Journal of Educational Research. doi: 10.1080/00313831.2018.1476406.

Avhandlingen

Du finner avhandlingen på UiO sine nettsider her.

God reise videre på feltet, Jørgen! Du og din kunnskap trengs. 🙂