Tjoho! Endelig en ny, norsk doktorgrad om evnerike elever!! Et stort Krumelureblogg-gratulerer til Jørgen Smedsrud som fredag 30. august 2019 disputerte ved Universitetet i Oslo. Avhandling for graden ph.d. hadde tittelen: «Mathematically gifted adolescents in Norway: Exploring mathematically gifted adolescents’ experience with the school system in Norway.»
Verdt en salutt, den der!
Sammendraget starter slik
Denne artikkelbaserte doktorgraden undersøker hvordan matematisk evnerike elever opplever skolesystemet i Norge og hvordan vi kan forstå definisjonene innenfor dette fagfeltet gjennom vitenskapsfilosofi. Det overordnede forskningsspørsmålet for denne avhandlingen er «Hvordan reflekterer over og opplever matematisk evnerike elever deres skolegang i Norge». For å besvare denne problemstillingen er det utarbeidet en filosofisk, en kvalitativ og en kvantitativ studie.
Resten av sammendraget finner du her:
Artiklene i avhandlingen:
- Smedsrud, J., (accepted). Explaining the variations of definitions in gifted education through the philosophy of language. Nordic Studies in Education. (Ikke publisert enda.)
- Smedsrud, J. (2018). Mathematically Gifted Accelerated Students Participating in an Ability Group: A Qualitative Interview Study. Frontiers in Psychology. doi: 10.3389/fpsyg.2018.01359.
- Smedsrud, J., Nordahl-Hansen, A., Idsøe, E., Ulvund, S. E., Idsøe, T., & Lang-Ree, O.-C. (2018). Associations between math achievement and perceived relationships in school among highly intelligent versus average adolescents. Scandinavian Journal of Educational Research. doi: 10.1080/00313831.2018.1476406.
Avhandlingen
Du finner avhandlingen på UiO sine nettsider her.
God reise videre på feltet, Jørgen! Du og din kunnskap trengs. 🙂