Pädagogische Hochschule Oberösterreich i Linz avholder 18.-20. oktober 2012 en konferanse om selvregulert læring, «The Autonomous Learner Model as a Means of Gifted Education«.
Til denne konferansen kommer Professor George Betts fra School of Special Education College ved Education and Behavioral Sciences ved University of Northern Colorado. Han skal holde foredrag om The Autonomous Learner Model som et verktøy overfor evnerike elever.
Autonomous Learner Model – Prof. Dr. George Betts
Professor George Betts og Jolene Kercher utviklet Autonome Learner Model (ALM) for å fremme selvregulert læring hos elever. Målet er å tilrettelegge for at eleven blir uavhengig og selvgående, og utvikler ferdigheter, begreper og positive holdninger på såvel kognitive som emosjonelle og sosiale områder.
Læringsprosessen skal styres av eleven, mens læreren inntar rollen som tilrettelegger. «ALM» søker å fremme elevens ønske om å lære – hvor eleven engasjerer seg i dyptgående læring, snarere enn «les tekststykket i læreboka og svar på spørsmålene som hører til«.
Mer om ALM? (http://nmgifted.org/ALM/ALM_model.html)
George Betts bok finnes her på tysk («Weg des selbstbestimmten Lernens»). Engelsk utgave ser ut til å være vanskelig å få tak i, men det ligger en artikkel her. Se også en artikkel av Professor Betts (The Autonomous Learning Model for High School Programming) her.
Mer om selvregulert læring
- Det tyske senteret for «fremming av begavelse» (Begabungsförderung), «Bildung und Begabung» har på sine nettsider et innlegg med intervju med Prof. Dr. Heidrun Stöger (Institut für Pädagogik ved Universität Regensburg) som er en av dem som forsker på selvregulert læring i Tyskland. Hun kaller selvregulert læring for en nøkkelkompetanse – «Selbstreguliertes Lernen ist eine Schlüsselkompetenz». – Professor Stöger skal også holde foredrag om dette på European Council of High Ability sin konferanse (ECHA 2012) i september. Jeg gleder meg!
- Department of Education hos Government of Western Australia har de en egen nettside som omhandler utdanning for evnerike elever. Der omtaler de ulike modeller (Teaching and Learning Models) som kan brukes for å legge opp gode læringsmiljøer for denne elevgruppen, så Autonomous Learner Model (direkte link til ALM her)
- Hos Udir.no ligger en rekke foredrag om «Vurdering FOR læring» der det også er to foredrag av Therese Nerheim Hopfenbeck som ser nærmere på selvregulert læring: http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/Sporsmal-og-svar/
På nettsiden til Pädagogische Hochschule Oberösterreich ligger informasjon om symposiet (foredragene foregår på engelsk, mens workshops på både engelsk og tysk), hvor de også skriver:
«Å bidra til å hjelpe evnerike elever er et viktig anliggende for ethvert samfunn». –
Se mer hos: Pädagogische Hochschule OÖ: Symposien.
Her har noen linker «gått ut på dato», men foredraget fra Dr. Betts finnes på denne lenken hos Pedagogische Hochschule – under Archiv Tagungsdokumentation:
http://www.ph-ooe.at/symposien/tagungsarchiv.html
Linkene fra Australia ser ut til å flyttet bak en-eller-annen brannmur. Beklager det!