Nobelprisvinneren som var «dum»

Det var ikke akkurat en landsens skole den 15-årige John Gurdon gikk på: Eton College. Likevel ble han stemplet som en håpløs elev fordi han ikke ville lytte til lærerne, men ville gjøre ting på sin egen måte.

Læreren som var hentet inn for å undervise de elevene som lå dårligst an i biologi (..hvem hentes inn til de «dårligste» elevene?… et tankekors) stemplet ham også som «too stupid to study science». Det var godt han ikke lyttet til læreren, men valgte å lytte til sin egen indre stemme!

Og hva skjer i oktober 2012? Han vinner Nobelprisen i medisin!

Sir John Gourdon har fortsatt sitt «report card» fra denne læreren. Han har rammet det inn og hengt det på sitt kontor. På dette har læreren skrevet:

«I believe he has ideas about becoming a Scientist; on his present showing this is quite ridiculous, if he can’t learn simple Biological facts he would have no chance of doing the work of a Specialist, and it would be sheer waste of time, both on his part, and of those who have to teach him.»

Han klarte altså å heve seg over kommentarene fra denne læreren. Trolig hadde han god støtte _minst_ et sted; hjemmefra eller fra en annen lærer.

Bilde fra: Telegraph.co.uk

Hva kan vi lære av Prof. Gourdons historie?

Bl.a. dette: – Det er ikke alltid det er den rolige, pliktoppfyllende, «flinke» eleven (som gjør akkurat som læreren sier) som har det største potensialet i klassen. Vi må åpne øynene våre for at andre elevtyper kanskje trenger en annen type støtte enn det norsk skole har vært tradisjonelt best på.

Norsk skole sliter med å gi norske gutter en skolegang som gjør at de får vist hva de faktisk kan, føler mestring og ønsker å fortsette på skolen. – Hadde vi klart å gi en norsk 15-åring pågangsmotet som skulle til for å heve seg over det faktum at han ble ansett som faglig svak, og heller gå for målet sitt om å bli forsker?

Det er ikke alle forunt å vinne en Nobelpris, men å få utnyttet sitt potensiale – og føle mestringsglede – det burde vi klare. Både for de svake elevene, og for de elevene som sliter fordi undervisningen ligger på et for lavt nivå.

Tar vi utfordringen?

Se historien her:  Sir John Gurdon, Nobel Prize winner, was too stupid for science at school – Telegraph.

About Krumelure (Kari K)

Norwegian Teacher & Gifted Advocate, blog at Krumelurebloggen.no about giftedness in Norway. Lektor/kontaktlærer. Holder kurs om elever med stort læringspotensial (#evnerike) og hvordan gi tilpasset opplæring. Styringsgruppen Nordisk Talentnettverk. ECHA-Correspondent to Norway, Delegate of World Council for Gifted and Talented Children. Twitter: @Kariekol E-mail: Krumelure5@gmail.com

Posted on 11/10/2012, in EvnerikeBarn, Nyheter and tagged , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: