Et stort hurra for 2013!

Det er fortsatt julestille hos Krumelure. Det leses, spilles og skuldersenkes etter en travel høst fylt av både faglig oppdatering, kurs og foredrag for engasjerte lærere, kontakt med journalister og mange spennende mennesker. Min leveranse til en splitter ny pedagogikkbok for PPU tok også sin del av høsten, og det blir spennende å se «De evnerike elevene» på trykk hos Gyldendal Akademisk senere i 2014!

Høstens sterkeste opplevelse var nok sendingen av radiodokumentaren hos NRK P2 den 2. november «For smart for norsk skole?» med etterfølgende stor aktivitet både i sosiale medier, og på NRKs nettsider (historien finner du også her hos NRK Fordypning). Forfatter og historiker Hans Olav Lahlum fortalte dessuten til NRK om sin skoletid der han var så frustrert at han til dels angrep lærerne fysisk (hos NRK Ukeslutt, og på NRK.no her).

Det kom mange hyggelige tilbakemeldinger etter radiodokumentaren – og på min kronikk hos NRK Ytring – «Over snittet, men under radaren«.

Samme dag erklærte vår nye kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen til NRK.no:

– Jeg tror det er et overraskende for mange at også de evnerike kan ha problemer i hverdagen. Dersom de ikke blir oppdaget og blir stimulert kan de begynne å utagere på andre måter, og i verste fall kan det gå ordentlig galt. De klarer seg ikke selv bare fordi de er veldig smarte på noen felt, de trenger hjelp akkurat som andre barn.

Et utsagn med en innsikt som gjorde at jeg ble utrolig glad, og tenkte på alle de dyktige menneskene jeg kjenner i bl.a. foreldrenettverket Lykkelige Barn som med kloke hoder og varme hjerter har løftet frem saken om evnerike barn i den offentlige bevisstheten. Fra å være et tabu-område for 7 år siden til aksept i valgkampen 2013, og altså de ovenstående ordene fra ny kunnskapsminister.

Året 2013 har jammen vært et sterkt, spennende og lærerikt år!

Lystreet

Julen er en stille tid hjemme hos meg, og da bobler det stadig noen idéer i hodet. Men jeg skal fortsatt la det boble litt før det materialiserer seg her på bloggen eller andre arenaer. Kanskje burde Krumelurebloggen.no hatt en liten oppsummering av bloggåret 2013 i anledning nyttårsaften, men jeg sparer den til bloggens 2-årsdag som er om bare noen få dager. Litt mer julestille, litt mer familietid først, bare 🙂

Hvis du har tid & lyst til å lese om evnerike barn, så sjekk ut min ScoopIt-side der jeg legger inn lenker til nettartikler fra Norge, Sverige og Danmark bl.a. – ScoopIt/Evnerike-elever. Ellers er du hjertelig velkommen også til bloggens facebook-side her: https://www.facebook.com/Krumelurebloggen.

I dag vil jeg si 1000 takk for følget i 2013 til deg som leser Krumelurebloggen.no. Takk for både triste, sterke, varme og hyggelige e-poster, kommentarer og henvendelser. Besøkstallene her er interessante. Ikke er bloggen rosa, og tematikken er en smule snever, men jammen har Krumelurebloggen hatt mer enn 3 ganger så mange besøkende innom i 2013 som i 2012, og det setter jeg utrolig stor pris på. Hurra-hurra-hurra!

Kari Kolberg/Krumelure ønsker med dette et riktig godt 2014 til alle dere der ute!

About Krumelure (Kari K)

Norwegian Teacher & Gifted Advocate, blog at Krumelurebloggen.no about giftedness in Norway. Lektor/kontaktlærer. Holder kurs om elever med stort læringspotensial (#evnerike) og hvordan gi tilpasset opplæring. Styringsgruppen Nordisk Talentnettverk. ECHA-Correspondent to Norway, Delegate of World Council for Gifted and Talented Children. Twitter: @Kariekol E-mail: Krumelure5@gmail.com

Posted on 31/12/2013, in EvnerikeBarn, Skole and tagged , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: