Elever med stort læringspotensial i Bærumsskolen

Hvorfor har Bærum kommune satset på en kursrekke for lærere om elever med stort læringspotensial? Hvorfor valgte Bærum kommune å lage en veileder om denne elevgruppen?

«Vi måtte først anerkjenne at disse elevene finnes.»

Sjekk ut denne filmen fra Bærum kommune med gode bærumskollega Kari:

«Ikke fordi vi trenger flere nobelpristagere eller verdensmestere fra Bærum. Men fordi vi skal vise at vi vil at de skal lære og vokse, og få utnytte sitt fulle potensiale».

Kari sammenfarter raskt og effektivt mange gode fakta om denne elevgruppen. Se, lytt og del!

Er jeg stolt over å få samarbeide med Kari om denne elevgruppen? Jepp. Er jeg stolt over å jobbe i en kommune der vi har kommet igang? Definitivt. Vi har fortsatt en vei å gå når det gjelder bedre tilpasset opplæring og kunnskap om denne elevgruppen, men vi er i gang.

– Glad hilsen fra Kari

«De prøver å fortelle oss. Men på et språk som vi i skolen synes er vanskelig å forstå.»

3 kommentarer til “Elever med stort læringspotensial i Bærumsskolen

  1. «Vi måtte først anerkjenne at disse elevene finnes».
    Treffende og viktig.
    For det er ikke mer enn rundt 15 år siden en liten gutt, en av sikkert flere, på barneskolen, i nettopp Bærum, fikk ‘råd’ om å bli som de andre elevene, ble sett på og navngitt som oppvigleren i klassen, ble ansett som rar, anderledes og FOR kreativ.
    Det er to år siden og to ufullstendige studier siden den samme gutten,
    nå ung voksen mann,
    oversendte sin mor tilsendt attestasjon på utvidete tester hos Mensa som viste at han statistisk sett er innenfor 1% av de mest intelligente av oss mennesker.
    Han gråt.
    Moren gråt.
    Hans konklusjon: nå falt ting på plass, sent ja, det endrer ingenting, men det er viktig for selvrespekten.
    Men mora gråter ettertenksomt, men ømt, fremdeles.

Kommentarer er stengt.