«Vi bør bekymre oss for de flinkeste elevene» sier PISA-forsker

Dagsavisen i dag: «Skoletaperne henter inn et skoleår» (jeg er _ikke_ glad i begrepet «taper» her…. grrr…).

Veldig bra at norsk skole løfter de svake elevene så formidabelt slik som skoleforskeren her sier. Men jeg biter meg merke i følgende sitat fra skoleforsker Rolf Vegard Olsen:

Der reformen ser ut til å ha løftet fram de som sliter på skolen noen hakk, mener utdanningsforsker Olsen at norsk skole er for dårlig på å gi de flinke elevene nok å bryne seg på.

– Det er de svake som har hevet det norske gjennomsnittet, for de sterke har ikke rørt på seg. Vi bør bekymre oss over at Kunnskapsløftet ikke virker for de flinkeste. Læreplanene er ambisiøse på deres vegne, men de brukes nok ikke godt nok.

Vi har nesten ikke elever på nivå 5 og 6 i lesing, matematikk og naturfag i PISA-undersøkelsene.
Det triste er også at andelen her er synkende. Hva har våre skolepolitikere tenkt å gjøre med det, tro?

via Skoletaperne henter inn ett skoleår – Dagsavisen.

About Krumelure (Kari K)

Norwegian Teacher & Gifted Advocate, blog at Krumelurebloggen.no about giftedness in Norway. Lektor/kontaktlærer. Holder kurs om elever med stort læringspotensial (#evnerike) og hvordan gi tilpasset opplæring. Styringsgruppen Nordisk Talentnettverk. ECHA-Correspondent to Norway, Delegate of World Council for Gifted and Talented Children. Twitter: @Kariekol E-mail: Krumelure5@gmail.com

Posted on 19/11/2012, in EvnerikeBarn, Forskning, Nyheter, Skole, Tilpasset undervisning and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 6 kommentarer.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: