Ny bok om #barnehagen og barn med stort læringspotensial

9788202625382Endelig!

Ella Cosmovici Idsøe har kommet med ny bok om barn med stort læringspotensial i barnehagen. Boken kom ut i høst på Cappelen Damm akademisk, består av 102 sider + appendiks.

Boken anbefales på det varmeste! Dette bør være en svært nyttig bok for hele praksisfeltet, enten man jobber i barnehage til daglig, man arbeider i støttefunksjoner eller man er student på vei inn i yrket.

Forlaget skriver:¨

Boka handler om barn i barnehagen med stort læringspotensial. Forfatteren benytter seg av praksisfortellinger for å belyse hvordan barn med stort læringspotensial kan oppleve ulike hverdagssituasjoner. Hun forklarer også hvordan de ansatte kan møte nettopp disse barna i de ulike situasjonene.

Barn med stort læringspotensial er ikke en homogen gruppe, men det er flere trekk som skiller dem fra jevnaldrende, og som praksisfeltet bør kjenne til. Disse barna trenger voksne som har kunnskap og kompetanse til å anerkjenne deres potensial, men også deres utfordringer.

Undertegnede synes Ella Idsøe har skrevet en god bok med fine eksempler på ulike barn vi kan møte i barnehagen, og med gode refleksjoner relatert til Rammeplanens betydning for akkurat denne gruppen barn.

Som Ingvild Åmot, førsteamanuensis ved Dronning Mauds Minne, høgskole for barnehagelærerutdanning, skriver i det eksterne forordet:

Gjennom korte praksisfortellinger og et psykologisk perspektiv synliggjør forfatteren ulike hverdagssituasjoner; hvordan disse kan oppleves av barna, og hvordan ansatte møter eller kan møte dem. Gode forklaringer og et praksisnært språk gjør at hverdagen som beskrives er gjenkjennelig.

Boken beskriver kognitive trekk blant barn med stort læringspotensial, deres sosiale- og emosjonelle kjennetegn og utfordringer, og kommer med råd rundt dokumentasjon og kartlegging, aktiviteter og samarbeid med foresatte. Den er lettlest, samtidig som den gir gode innspill til refleksjon hos en selv, eller til kollegiet i barnehagen.

I appendiks finner du bl.a. eksempler på en trinnvis plan for å ivareta barnet, observasjonsskjema, og et nyttig skjema for overgang barnehage-skole.

Da jeg i 2016 leste (og blogget om) den første boken for barnehagefeltet om evnerike barn, Branca Lies bok «Begavede barn i barnehagealder«, savnet jeg mye innholdsmessig fordi jeg opplevde at boken var for lite barnehagenær, og faktisk også for lite «norsk». Samtidig var også det et sukk av «endelig» da jeg hadde den boken i hånden, rett og slett fordi jeg vet at behovet for kunnskap er stort også i barnehagesektor.

Etter å ha lest Ella Idsøes nyeste bok, «Barn med stort læringspotensial i barnehagen», kan jeg si at jeg anbefaler den på det varmeste. Rikelig med referanser og muligheter for videre lesing finner du også. Se mer om boken – eller kjøp den – hos Cappelen Damm her.

Mvh Kari 🙂

(PS: jeg begynner nå å bruke emneknaggene #BmSLP –  Barn med Stort Læringspotensial – og #EmSLP – Elever med Stort Læringspotensial – i sosiale medier. Kjekt med litt forkortelser, tror jeg. )