En 10.-trinnselev fra Østfold har skrevet innlegg på VG’s nettsider, den såkalte Elevavisen. Han/hun kaller innlegget «Diskriminering av flinke elever.» Elevavisen – VG Nett. – Om dette er en «han» eller en «hun» vet jeg ikke, men jeg skriver heretter «hun».
Eleven skriver at han/hun er en elev som «elsker å tilegne meg ny kunnskap» og at hun «lærer fort». Så langt alt vel, tenker du? Mange i norsk skole vil tenke det samme. Mange vil gå ut fra at en «flink elev» har det bra i skolen. Men denne eleven påpeker at hun synes det er urettferdig at hun ser at den lovpålagte tilpassede undervisningen kun ser ut til å gjelde for de svake elevene.
Hun opplever det som svært urettferdig at hun blir overlatt til seg selv, og det forstår jeg godt. Det er nemlig en stor – svær – diger – oppegående myte at «Alle flinke elever klarer seg selv.» En myte jeg har møtt i mange settinger i norsk skole selv. (For begravelse av myter, se bloggen «En annen planet.»
Eleven skriver
Dette mener jeg er sterkt urettferdig! Jeg har også lyst til å utvikle meg og bli bedre, og det at jeg ikke får denne muligheten synes jeg bare er forferdelig trist og synd. Det er dessverre ikke bare jeg som opplever det slik. Jeg har flere elever i klassen og på trinnet mitt som føler det samme, og jeg vet også at mange av lærerne mener at dette er urettferdig.
Jeg vil gå så langt som å si at dette er diskriminering! Dette fordi vi flinke elever som gjør alt som står i vår makt for å bli bedre ikke får muligheten til dette.
Jeg synes denne eleven har et godt poeng. Hun jobber hardt, men kunne trengt hjelp fra lærerne til å utvikle seg og bli enda flinkere. Manglende tilpasset opplæring kan føre til at skolen føles meningsløs. Manglende tilpasset opplæring fører til at den sterke eleven ofte utvikler svært dårlige arbeidsvaner, de møter ingen faglig motstand og risikerer å gi opp den dagen noe vanskelig dukker opp.
Det kan faktisk også hende at enkelte av de elevene hun ser som «ikke gidder å gjøre lekser og aldri følger med i timen» kunne vært på hennes nivå dersom de hadde fått tilpasset opplæring. Svært mange evnerike elever «logger av» når de ikke får lov til å lære noe på skolen. De blir holdt igjen, må forholde seg til gjennomsnittselevens tempo og begreper. – Hadde vi gjor det samme med et løpertalent f.eks.?
«Nei, unge frøken Christina Vukicevic Du får ikke lov til å løpe så fort. Her hos oss må alle følge de vanlige opplæringsplanene, skjønner du. Det blir jo urettferdig for de andre om du skal få lov til å løpe så mye fortere enn de andre, og trene så mye mer. Nei, her skal ingen være bedre enn de andre.»
Den unge skribenten på Vg.no skriver også at hun synes at vi kaster bort talenter ved å bedrive mangelfull tilpasset opplæring. Og hun har så rett. Det er ikke sikkert at du vil «bli noe stort» bare fordi du er evnerik. Men alle barn burde få lov til å utvikle seg faglig mens de går i norsk skole. De burde ikke bli holdt igjen slik mange opplever i dag.
Jeg synes det er så bra med stemmene til barn og unge her. De har mange en stemme som er så velutviklet av dersom de bare hadde turt å bruke den og visst hvor de skulle bruke den, så kunne de sammen flyttet fjell. Istedet sitter dessverre mange av dem hver for seg og aner ikke om andre. Vi får oppfordre alle små og store barn til å bruke stemmen sin, og ikke minst når vi kommer over slike som denne, vise den frem til andre slik at også de tør bruke stemmen sin.
Ja, jeg skulle virkelig ønske at alle disse barna og ungdommene fikk føle at de ikke er alene, OG at de ble hørt i større grad!