Det finnes mange måter å stimulere en elev som har evner utover det vanlige. Det finnes ulike tradisjoner i ulike land. Fra å fornekte – til å fremelske. Fra å lukke øynene – til å våge å se at noen barn har andre behov, har andre evner, har andre forutsetninger OG ta konsekvensen av det.
Jeg synes det er interessant å lese om elever generelt, og jeg synes ekte historier gir meg et viktig krydder når jeg sitter og fordyper meg i teori.
Nylig leste jeg en artikkel fra DN.SE om Felix, en svensk gutt, som – etter anbefaling fra en lærer – søkte seg til en noget spesiell skole i USA. En såkalt «eliteskole» – et ord som journalister ynder å bruke forøvrig, enten det er skoler som er for dyre for vanlige folk eller skoler som ønsker seg evnerike elever.
Felix har alltid hatt det «uforskammet lett i skolen» og fått gode karakterer. Som et resultat av ytre forventninger og en følelse av at disse høye karakterene jo måtte «brukes til noe» begynte han på jus-studiet selv om han vel egentlig ikke hadde noe ønske om å bli jurist.
Når så Felix på første forelesning blir fortalt av professoren at ”Dere er ikke her for å lære å tenke selv” og at de heller skulle betrakte seg selv som en slags menneskelige søkemotorer pakket gutten sammen tingene sine og forlot studiet. Han dro tilbake til småbylivet og fikk seg jobb som assistent i skolen.
Jeg tenker at historien godt kunne stoppet der. Han trodde han «måtte» bli jurist fordi han hadde gode karakterer. Det var kanskje vanskelig å vite hva han ellers skulle bli? Det er ikke bare lett å sitte med superkarakterer – valgene kan faktisk bli vanskeligere å ta fordi eleven er ung og føler at det er for mange muligheter for ham.
Den evnerike gutten fra den lille byen kunne latt dette stoppe seg:
Förutom att Felix är smartare än de flesta är hans historia inte unik. Uppvuxen i en villa, smygande känsla av alienation, förnekelse av småstaden och rötterna, försök att ”prata svenska som Horace” och bli en intellektuell i småstaden.
Men her var det en lærer som SÅ. En gymnaslærer som så at Felix hadde usedvanlige evner, og som selv hadde erfaring fra et amerikansk college noe utenom det vanlige. Ross Campbell var en lærer som brydde seg, som så guttens evner og bidro til at Felix til slutt søkte seg til Deep Springs college langt ute i ørkenen mellom Nevada og California.
Det er så viktig at lærere ser. At de ser elever, også når de har heftige evner.
Evner som noen ganger resulterer i toppkarakterer, men også i forvirring og følelse av at de ikke passer inn, eller at de føler seg anderledes. Myten om at «De klarer seg selv» stemmer ikke alltid. All mulig honnør til lærere som SER!
Her kan du lese mer om skolen og om Felix: Första svensken på elitskolan – DN.SE.
I öknen mellan Nevada och Kalifornien ligger Deep Springs college. Sedan i höstas går Felix Froms från Bollnäs på den isolerade prestigeskolan. Och nästa år öppnas dörren för kvinnor. DN:s Po Tidholm gjorde ett exklusivt besök på skolan där bildning står lika högt i kurs som att kunna slakta får.
Man kan trygt kalle dette en annerledes skole. God lesning!
Du verden!
Fant ikke aldersgrense for inntak – er det kun universitetsstudier dette? Eller studiekompetanse for universitiet som teller…
Hei!
Dette er nok etter videregående 🙂
Her ligger det en del info. om å ta bachelor i USA:
http://www.fulbright.no/en/destination_usa/higher_education_in_the_us/undergraduate_study/bachelors_degree_in_the_us/Bachelorgraden+i+USA.9UFRjQ3K.ips