«For dygtig for folkeskolen» – fra Da Vinci Linjen i Esbjerg, Danmark

Image courtesy of Stuart Miles / FreeDigitalPhotos.net

Image courtesy of Stuart Miles / FreeDigitalPhotos.net

Ja, da er det på tide med en kikk til Danmark igjen. Høres kjent ut? Joda, det er stadig spennende ting som skjer hos våre danske venner, både i skolen og innenfor forskning på evnerike barn («børn med særlige forudsætninger» eller «bmsf»). Nettopp derfor er det en glede å dele noe av det som skjer. Vise at det går an å ha to tanker i hodet på en gang: ivareta både de elevene som sliter OG utvikle tilbud for de elevene som trenger litt ekstra faglige utfordringer.

Denne gang vil jeg vise deg en film utgitt av det danske Ministerium for Børn og Undervisning. De har faktisk laget flere filmer under vignetten «Få popkornene til at springe – focus på de 10-15% dygtigste elever i skolen»

Denne filmen omhandler ved Da Vinci-linjen ved Blåbjerggårdskolen i Esbjerg. En linje for elever som trenger større faglige utfordringer enn de får i en vanlig klasse i den danske folkeskolen. Linjen ble opprettet i 2009 og er et tilbud for folkeskoleelever i syvende, åttende og niende klasse. Elever som hittil har underprestert i skolen hvor de kommer fra, og har fått komme til denne linjen for å få faglige utfordringer.

Det er imidlertid ikke meningen at det skal være en Da Vinci Linje i alle kommuner. Det er nemlig meningen at denne linjen skal ha en «smitteeffekt på folkeskolen». – Det er ingen adgangskrav til linjen, man må kun ha lysten til å lære.

Film: «For dygtig for folkeskolen»

I denne filmen møter vi flere elever samt Lissie Munk-Jensen som er koordinator for Da Vinci Linjen, og dansklærer Krista Eriksen som arbeider på 9. trinn.

«På Da Vinci Linjen skal man ikke lære det man skal, man skal lære det man kan.» sier koordinator Lissie Munk-Jensen, og legger til at det burde jo være slik i alle klasser, men at historien viser at det ikke er slik i folkeskolen.

Dansklærer Krista Eriksen forklarer hva hun mener med faglige utfordringer:

De faglige utfordringene gis av oss lærere, men også av elevene selv. Vi lærere stiller noen utfordringer, krav som vi selvfølgelig venter blir oppfylt, men elevene gjør også det at de støtter hverandre og egentlig stiller krav om å gjøre det bedre. Man får ikke bare lov til å avgi et svar, de sier hele tiden «hvorfor synes du det». Så på den måten kommer egentlig utfordringene fra elevene selv.

Handler det bare om det faglige utbyttet? Om å få lære raskere, gå i dybden, lære mer?

Nei, det er ikke bare savnet av faglige utfordringer som gjør at elevene flytter til Da Vinci Linjen. De fleste savnet også gode sosiale relasjoner på sin gamle skole. De har både hatt det vanskelig i timene, men også når det har ringt ut til friminutt.

Dette er kjent også fra elever jeg kjenner: det kan være vanskelig å passe inn når du skiller deg for mye fra de andre. Du tenker raskere, har svært ofte andre interesser. Det handler ikke om å være «nerdete» i den betydningen man ser i filmer og tv-serier. Det handler bare om å være annerledes enn dine jevnaldrende. Bry seg om andre ting. Være kjempeinteressert i egyptisk historie mens de andre er mest opptatt av fotball. Noen ganger underpresterer sterke elever simpelten for å passe inn med de andre – for å slippe å få nerdestempel. Ikke smart, men kanskje forståelig? Disse elevene har en høy innlæringskapasitet, men de er fortsatt barn, og det må vi ikke glemme!

Koordinatoren sier

Vi har eksepler på at elever har hatt det riktig dårlig der de kommer fra. Så dårlig at de fullstendig har mistet lysten til å gå på skolen.

Hva skjer så når de kommer til den nye skolen? Camilla i 7 D forklarer:

Jeg manglet aksept i den gamle klassen min fordi jeg var veldig annerledes enn dem. Jeg følte meg egentlig mye eldre enn dem, selv om det ikke så slik ut. Faglig manglet jeg virkelig utfordringer, jeg har etterpå fått vite at jeg lå to klassetrinn foran de andre.

Koordinatoren sier da også:

Det er riktig mange av våre elever som har hatt det vanskelig sosialt i sine gamle klasser. Når de så kommer hit, så vet de godt hvordan det er. De er derfor svært gode på å være omsorgsfulle overfor hverandre, og lytte til hverandre.

Rikke fra 9 D sier det slik når hun skal forklare hvordan hun har utviklet seg etter at hun begynte på Da Vinci Linjen:

Jeg har blitt bedre til å kommunisere faglig med mine klassekamerater. Før kunne jeg ikke alltid gjøre det fordi de andre ikke forstod meg, som om jeg var en nerd og bare plapret løs. Ikke fordi de var dumme, men fordi jeg gjorde det på en annen måte enn dem.

Jeg synes det er spennende at våre danske venner går til det skritt å finne nye løsninger på folkeskolens problemer, uten å gå rett i ideologimagefølelsen som enkelte gjør her hjemme. Uten å tro at ved å lage Da Vinci-linjen degraderer du andre (ikke skole-flinke) elevers menneskeverd. De tør å si at de elevene som har sterke faglige evner er viktige nok, at det er viktig å ivareta også dem – faglig og sosialt.

Redigert 16. april 2015: Sjekk denne artikkelen fra det danske bladet «Skolebørn» som omhandler DaVinci-linjen: «Talentlinje på folkeskole«

Men det er flere filmer!

Vil du se alle filmene, gå hit. De to andre filmene er:

Film 2: Få popkornene til at springe

Denne filmen hadler om talentutvikling i Hørsholm Kommune. Kommunen har siden 2005 har hatt fokus på å styrke innsatsen for elever med særlige forutsetninger. Eksempelvis gjennom talentveiledning, Blooms taksonomi og nivådeling av grupper.

Film 3: Utfordring til alle. Buskelundskolen i Silkeborg.

Buskelundskolen har skapt en organisering og kultur som gir mulighet for å utfordre alle elever, også de 10-15% dyktigste. Alle timer på en årgang er lagt i parallelle forløp, som gir elevene mulighet til å velge. Det er fokus på den enkelte elev og høye forventninger til både elever og lærere. I filmen møter vi bl.a. Christian (8. trinn) og Clara (9. trinn) som begge er evnerike elever.