Historier om evnerike barn?

På lenken under finner du en hel rekke historier (anonymisert) om evnerike barn og deres møte med barnehage og skole i Danmark. I Norge har vi ikke så mange tilsvarende historier samlet, men det ligger noen på Lykkelige barns nettforum her: http://forum.lykkeligebarn.no/.

Anonymiserede historier

Anekdoter om Børn med særlige forudsætninger, findes i næsten alle publikationer omkring emnet. I alle lande. Som forældre til børn der er testet og fundet at tilhøre denne gruppe, er det slående hver gang at få konstateret lighedstegnene mellem ens egen families historie og de historier der beskrives fra andre familier.

Se gjerne også tidligere innlegg om Maja:

«Dette er historien om Maja. Et barn som fra “vuggestuen” til skolealder har skilt seg ut fra sine jevnaldrende. Det har bl.a. vært mistanke om autisme, men sannheten er at hun er et evnerikt barn, eller som danskene kaller det; et barn med særlige forutsetninger

Majas historie er delt i to deler her på bloggen: Del 1 «En helt spesiell jente» her og del 2 «Ikke helt som andre» her.

4 kommentarer til “Historier om evnerike barn?

  1. Hva med de barna som ikke passer inn i denne ‘evnerike barn ‘ merkelappen? Som ikke er genier, men bare smarte unger? Jeg har en snart fem år gammel gutt som lærte å lese herom dagen. Tviler på om skolen har noe tilbud som vil utfordre ham. Blandede følelser nå. Men mest er jeg stolt!

    1. Genier? De fleste evnerike barn passer absolutt ikke inn i «geni»-myten som er skapt i media og historier. Mange foreldre i nettverket Lykkelige Barn vil kjenne seg igjen i at barnet har virket «langt framme», men at man ellers ikke har tenkt så nøye over saken. Før bomben smeller når barnet mistrives på skolen…

      Vær stolt – og gled deg med ham 🙂 Tenk så herlig å knekke lesekoden!

      Og i forkant av skolestart må du passe på at barnehagen formidler at han leser allerede. De fleste kommuner har overføringsmøter mellom bhg og skole der skolestarterne blir diskutert og denne type informasjon blir overbragt. Tenker at dette er viktig informasjon for læreren hans i første klasse.

      Og så bør du følge med på hvordan han har det fremover.
      I barnehagen – får han lov til å lese hvis han vil det? (Noen bhg er veldig opptatt av «å la barn være barn» og forstår ikke at enkelte små finner stor glede i å utforske tall eller bokstaver, og at de er akkurat like mye barn likevel..)
      Etter skolestart bør du følge med hva han sier selv, og hva skolen melder. Er han urolig kan det bunne i at han behersker lesingen allerede, da bør skolen tilpasse.

      Det kan forsåvidt hende at han ikke er superinteressert i lesingen fremover, sånt kan gå i rykk og napp. La ham holde på med det han har lyst til, og kos dere med nye oppdagelser. Femåringer er noen herlige Poder!

  2. Husker selv at jeg satt og leste bakerst i klasserommet mens de andre holdt på med hver bokstav 2 uker av gangen. Og at man fikk kjeft for å levere inn for lange stiler. Men det å kunne lese er så verdt det og har gitt meg så mye fra ung alder at jeg unner min sønn det samme og nekter å høre på dem som sier at det er dårlig for ham, og at han kommer til å kjede seg på skolen. Ja vel. Vi får gjøre vårt best efor å unngå det, men å holde ham igjen er ihverttfall iikke noen løsning!

    Du har rett, han er ikke superinteressert. Men jeg er fornøyd med at koden er knekket. Så kommer det etterhvert.

    1. Helt enig: kos dere med det. Ikke lytt til advarslene – bare still vel forberedt når skolestart nærmer seg.

      Og noen av oss jobber hardt for at det skal bli en selvfølge at alle – også elever som ligger «foran skjema» skal få tilpasset opplæring fra dag EN 🙂 Kan jo skje ting fremover som er bra!

Kommentarer er stengt.