Boktips: «De intelligente børn» (Ole Kyed) i ny utgave!

de-intelligente-born-2-udgaveI fjor høst kom det jeg vil kalle en nordisk klassiker i ny utgave. Boken «De intelligente barn» av den danske psykologen Ole Kyed har lenge vært utsolgt.  I anledning verdenskonferansen om evnerike barn i Odense (i regi av World Council for Gifted and Talented Children) kom boken endelig i ny utgave. Lenke til boken er delt tidligere på Krumelurebloggens Facebook-side, men den fortjener definitivt en omtale her på bloggen også. (Tiden strekker ikke alltid til for denne kontaktlærer´n – derfor er Facebook-siden mer brukt enn bloggen for tiden.)

Ole Kyed er skolepsykolog og har i mange år arbeidet i en dansk kommune (Lyngby-Taarbæk). Han har arbeidet med temaet «børn med særlige forudsætninger» i en årrekke, har forsket på denne gruppen og er medforfatter på flere bøker se f.eks. denne om differensiering (ANBEFALES!) og denne «Talent i skolen«.

Boken "De intelligente børn"Da jeg i 2009 forsøkte å få tak i «De intelligente børn» var det komplett umulig.  I 2010 kontaktet jeg til slutt Ole Kyed spurte meg fore. «Den er egentlig utsolgt, men du kan få kjøpe den siste vi har», fikk jeg en hyggelig melding om. Noen dager senere dumpet boken ned i postkassen, og jeg hadde gleden av å – endelig – lese en nordisk bok om emnet evnerike barn. Senere har jeg vært så heldig å treffe Ole Kyed i mange sammenhenger, særlig i Nordisk Talentnettverk, og det er vel ikke fritt for at jeg kunne ønske meg en norsk skolepsykolog med samme engasjement som ham 🙂

De intelligente børn – 2. utgave

Boken retter seg til både foreldre og fagpersoner. Ole Kyed bringer gode perspektiver og ti  interessante case-beskrivelser av ulike barn med stort læringspotensiale. (Disse er oppdatert fra den første utgaven av boken.) Kyed skriver ryddig og godt, og boken kan virkelig anbefales for den som ønsker mer kunnskap. – Og litt dansk lesing fikser vi vel?

Ole Kyed sier i dette intervjuet:

Det største problem for de evnerike barna er at de savner å bli sett. De savner å få oppmerksomhet og savner å få utfordringer. I skolen får de bare flere av de samme oppgavene når de er ferdige. De må i stedet ha nye utfordringer og nye krav, slik at de blir motivert til å arbeide med oppgavene sine.

Se også intervju hos TV2.dk her – der har Ole Kyed et budskap til alle foreldre, uansett hvor intelligente barna deres er:

– Man skal alltid arbeide ut fra barnets sterke sider. Det er viktig at man anerkjenner og utfordrer dem. Og så skal vi anerkjenne, at ikke alle skal være like.

Ole Kyed skriver selv om boken på sin nettside:

Bogen giver svar på en række spørgsmål: Hvem er de intelligente børn? Hvad vil det sige at have særlige forudsætninger? Hvordan kommer det til udtryk? Hvilke særlige behov kan børnene have? Og hvordan kan man som forældre og fagfolk håndtere de udfordringer, børnene ofte oplever?

Det hele sættes i perspektiv af ni forældres ærlige beretninger om de vanskeligheder, de har oplevet i forhold til at have et barn med særlige forudsætninger. I denne nye udgave af bogen hører vi også om, hvordan det sidenhen er gået børnene.

Boken «De intelligente børn» av Ole Kyed anbefales!

En annen bok som lenge har vært utsolgt, og som jeg virkelig skulle ønske ble utgitt på nytt er boken «Annorlunda land. Särbegåvningens psykologi» skrevet i 2009 av professor Roland S. Persson. En fantastisk bok. Fra et klokt menneske. Dessverre kom denne boken «for tidlig» for våre nordiske land. Ingen forstod at vi behøvde kunnskap også om disse barna her oppe i det høye nord… Ingen kjøpte den. Bøkene ble borte.

Jeg er så heldig å ha fått en kopi av boken fra Roland selv (Du har hjulpet meg masse gjennom årene, Roland! Takk 🙂 ).  Har printet og lest boken, lest den igjen. Tenk om noen nå kunne ta tak i det manuskriptet og få boken ut på nytt? DET hadde vært en gave for feltet, det!
– Kari

About Krumelure (Kari K)

Norwegian Teacher & Gifted Advocate, blog at Krumelurebloggen.no about giftedness in Norway. Lektor/kontaktlærer. Holder kurs om elever med stort læringspotensial (#evnerike) og hvordan gi tilpasset opplæring. Styringsgruppen Nordisk Talentnettverk. ECHA-Correspondent to Norway, Delegate of World Council for Gifted and Talented Children. Twitter: @Kariekol E-mail: Krumelure5@gmail.com

Posted on 18/11/2016, in EvnerikeBarn. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: