NTNU-seminar: Elever med stort realfaglig potensial – vekstmuligheter i norsk skole?

http://www.freedigitalphotos.net/images/view_photog.php?photogid=587

Foto: freedigitalphotos.net (photogid=587)

Den 22. mai holder NTNU seminaret «Elever med stort realfaglig potensial – vekstmuligheter i norsk skole?» på Radisson SAS Hotel Trondheim Airport ved flyplassen i Trondheim.

Dette er det viktigste innholdet i programmet:

10.30-1130    Hva kjennetegner elever med stort realfaglig potensial? – erfaringer fra Danmark?

  • Innlegg v/ Hanne Hautop (Talentchef Science Talenter, www.sciencetalenter.dk)
  • Gruppediskusjoner og oppsummering

11.30-12.30    Relevant forskning for den norske skolekonteksten?

  • Innlegg v/ Ella Maria C. Idsø (Førsteamanuensis v/senter for adferdsforskning, UiS): Hvordan kan norsk skole motivere elever med realfaglig potensial?
    Fokus på relevant forskning relatert til identifisering av potensialet og hvordan skolen kan motivere elevene for å utvikle realfag talentene.
  • Gruppediskusjoner – Behov og muligheter i det norske skolesystemet.

14.00-15.30    Universitetene som aktør i tilpasset opplæring for begavede elever?

  • Innlegg v/ Bård Knutsen (Universitetslektor og phd-student v/ PLU, NTNU)
  • Erfaringer fra studiebesøk v/ Junior College Utrecht (Nederland) og Robinson Senter for Young Scholars (University of Washington)
  • Innspill fra Majken Korsager (phd-stipendiat ved UiO) – Utforskende og undersøkende STEM-undervisning – en mulighet for å motivere og utfordre begavede elever

15.30-16.00    Oppsummering av dagens innspill og diskusjoner v/ Peter van Marion 

  • Veien videre for disse elevene i Norge – trenger de en egen vei?

At fagmiljøet på NTNU jobber med problemstillinger rundt evnerike barn er fantastisk bra.
Vi ønsker lykke til med seminaret!

5 kommentarer til “NTNU-seminar: Elever med stort realfaglig potensial – vekstmuligheter i norsk skole?

      1. Fått den tilsendt «ad omveier» og har mailet med prosjektlederen for seminaret. Skal prøve å få varsel tidligere neste gang.

Kommentarer er stengt.