Mor spør: «Bør man dempe faglig interesse?»

Bilde: FreeDigitalPhotos.netDette er en sann historie. Lagt ut på Lykkelige Barns åpne nettforum. Det er ikke første gang jeg leser historier med samme type innhold. Jeg er redd det heller ikke er siste gang. Mens jeg leser innlegget til denne moren kjenner jeg at jeg blir oppgitt, sint og frustrert over at denne førsteklassingen har møtt en skole som fratar ham gleden over å oppdage og lære. Det er til å hoppe i stolen av at ingen gjør noe med evnerike barns situasjon i norsk skole…. 😦

Mor skriver:

Jeg har en gutt på 6 1/2 år som er i ferd med å avslutte sitt første skoleår i den norske grunnskolen.

Jeg vet ingenting om hvor intelligent han faktisk er, men det er ingen tvil om at han ligger noe over gjennomsnittet. Han gledet seg enormt til å begynne på skolen, og endelig få begynne å lære ting. Kunnskapstørsten var helt ustoppelig for et år siden. Det var et endeløst «mas» om å regne oppgaver, lære geografi, flagg, skilt, pugge fødselsdatoer til fotballspillere osv. Han er en veldig snill gutt som aldri har gjort en flue fortred.

Jeg merket fort at læreren ikke akkurat synes det var noen fordel at han var faglig sterk. Snarere virket hun litt irritert over at han kunne lese flytende før han begynte på skolen, for da visste hun ikke helt hva hun skulle gjøre med han. Han har aldri fått noen oppfølging når det gjelder utviklingen sin på lesing. Vi har fått beskjed om at vi må sørge for at han har egnet lesestoff tilgjengelig hjemme (noe han har.) Hun har en gang sendt med en bok med andre tekster hjem. Den leste han i på kveldene og vi snakket om tekstene o.l., men dette var vi jo ferdig med etter 1-2 uker. Hun har aldri, såvidt meg bekjent, snakket noe med han om andre tekster eller vist noen interesse for hvorvidt han har noen framgang. Siden han leser flytende, så skjønner jeg at det er vanskelig å vurdere framgang, men jeg tror han ville satt pris på engasjement/oppfølging på lik linje med de andre barna?

Hvordan var det med retten til tilpasset opplæring, Kunnskapsminister Kristin Halvorsen? Den stod du på Stortinget 16. mai og bekreftet. Skolene trenger veiledning, de trenger kunnskap om evnerike barn.

Vel, mor skriver videre:

Han har aldri fått ekstra lekser i matematikk. Han må gjøre de samme leksene som alle andre, som å regne pluss og minus med enkle tall. Hun sier at han på skolen får oppgaver med tosifra tall, men at hun ikke har latt han gå noe videre, selv om han sikkert kunne gått mye lenger. Her hjemme vil han bare regne med tresifrede tall eller gangetabellen som har vært litt utfordrende fram til nå. Han blir henslengt, oppgitt og «åååååh»-er seg dersom jeg sier at han kan holde på med de tosifrende. Han VIL ha utfordringer – da kvikner han til og blir utrolig engasjert. Han gjør bare de oppgavene på skolen fordi han blir bedt om det, ikke fordi han lærer noe av det eller synes det er morsomt. Jeg tror det hadde vært kjekt for han om han kunne jobbe med disse oppgavene på skolen og fått lekser på det (regne med tresifrede tall og gangetabellen). Det er der han har god oversikt, men av og til må tenke litt. Han elsker jo ting som er litt utfordrende, det gjør han glad og engasjert i forhold til arbeid, mens altfor enkle oppgaver gjør han lei og oppgitt. Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor han ikke kan få det. Jeg tror det bare er fordi det er ubeleielig for henne å gi han tilpasset undervisning, at det blir ekstraarbeid for henne. Men jeg synes allikevel at det er litt urettferdig ovenfor han.

Jeg snakket med læreren i forbifarten forleden dag, og da kunne hun fortelle at han hadde lagt en demper på sin kunnskapstørst i løpet av skoleåret. Dette så hun ut til å synes var veldig positivt. Han spurte ikke lenger etter ekstra oppgaver osv – noe hun så ut til å synes var positivt (for han?) Jeg får følelsen av at hun mener at det er best at han ikke ligger så mye foran klassen faglig, fordi hun tror at han da ødelegger for seg selv sosialt. Jeg skjønner absolutt den tankegangen. Samtidig blir det litt som å si at en spinkel elev som blir ertet pga det bør fokusere på å gå opp i vekt – istedet for å faktisk la den eleven være som den er (så lenge den ikke plager noen andre!) og forhindre ertingen!

Han har helt klart mistet litt av sin faglige interesse generelt etter at han begynte på skolen, han maser ikke lenger like ofte om å få gjøre matteoppgaver og slike ting.

Det er ingenting galt med at han har andre interesser – han koser seg med å spille fotball og se på Cartoon Network og slike ting som de andre i klassen gjør. Men når han kommer på at han skal gjøre matteoppgaver på PCen, så blir han utrolig glad og ivrig. Jeg føler at jeg hele tiden må dempe han i forhold til dette. Når han begynner å snakke om ting som å pugge fotballspilleres fødselsdatoer eller lignende, så føler jeg at vi må lede han fekk fra den idéen. For meg føles det merkelig å legge lokk på og hele tiden avvise de sidene i han. Jeg føler på en måte at det ikke er rom for å være han i skolen, at han ikke skal får lov til å utvikle sine sterkeste sider og interesser, men heller bare passe inn i saueflokken.

Jeg mener ikke at han bør gå inn for å skille seg ut og være spesiell. Men så lenge det ikke gå ut over andre at et menneske har spesielle evner og interesser, så bør man jo heller sette pris på de forskjellene? Eller er det er moralsk galt eller skadelig for barnet å være faglig sterk?

*************************

Noen ba meg for en stund siden om å lete etter suksesshistorier. Vel, jeg leter og leter, men finner dem ikke. Snarere finner jeg fler og fler av skremmende historier som viser hvor stor kompetansemangel det faktisk er i norsk skole. Det hjelper ikke at Kunnskapsministeren snakker om tilpasset opplæring så lenge ingen i norsk skole VET HVA DET VIL SI Å VÆRE ET EVNERIKT BARN eller VET HVORDAN DE SKAL TILPASSE OPPLÆRINGEN.

Se hele innlegget – og noen svar – på  www.lykkeligebarn.no – Forum • Se på emne – Bør man dempe faglig interesse.

About Krumelure (Kari K)

Norwegian Teacher & Gifted Advocate, blog at Krumelurebloggen.no about giftedness in Norway. Lektor/kontaktlærer. Holder kurs om elever med stort læringspotensial (#evnerike) og hvordan gi tilpasset opplæring. Styringsgruppen Nordisk Talentnettverk. ECHA-Correspondent to Norway, Delegate of World Council for Gifted and Talented Children. Twitter: @Kariekol E-mail: Krumelure5@gmail.com

Posted on 13/06/2012, in EvnerikeBarn, Skole, Tilpasset undervisning and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: