Professor John Hattie fra Auckland, New Zealand, er skoleforskereen som har sammenstilt titusenvis av ulike skolestudier i en eneste gigantisk metastudie. Han blir sitert i m-a-n-g-e sammenhenger i skolen for tiden. Hele denne «studien av studier» er samlet i boken «Visible Learning», og nå reiser han rundt i verden og holder foredrag om sine funn. «Hva virker i undervisning – og hva virker ikke.»
Forrige uke var han i Oslo for en konferanse om Visible Learning (se bl.a. hashtag #vloslo på Twitter og den utmerkede bloggen Eva2.0 for liveblogg fra Hatties foredrag og James Nottingham på samme konferansen).
Dagsavisen brakte i går et intervju med John Hattie der han bl.a. sier:
– Den største feilen vi har gjort de siste 30-40 årene, er at vi har ignorert barna. Vi må involvere dem mer i undervisningen, stoppe talestrømmen fra kateteret og skape en situasjon der det er ok å si «jeg vet ikke».
Og så håper jeg at våre lærere, skoleledere, byråkrater og skolepolitikere leser følgende sitat og limer den opp på veggen på arbeidsplassen sin:
– En av mine bekymringer er at lærerne er blitt de største utjevnerne. De tillater ikke en diskusjon om fremragende elever, og dét er i ferd med å ta knekken på oss! Alle vet at vi ikke er like. Effekten av standardtester er at de svakeste barna når opp til gjennomsnittet, mens barna over blir glemt, hevder Hattie.
For hele artikkelen, gå til Dagsavisen her.
Sjekk den ferskeste norske utgaven av John Hatties meta-analyser «Synlig læring for lærere» hos Adlibris.no her.
En svensk kortversjon i pdf, «Synligt lärande», ligger her
5 kommentarer til “John Hattie: Lærerne tillater ikke diskusjon om fremragende elever. Barna over snittet glemmes!”
Kommentarer er stengt.