Svensk TV: #evnerike barn får ofte problemer i skolen

Svensk TV har de siste dagene hatt flere innslag om evnerike barn. I Sverige kalles de «särbegåvade» Hjernetrimbarn. Dette er hentet fra artikkelen fra SVT’s nettside: Särbegåvade får ofta problem i skolan:

«Lille Rasmus hadde ofte problemer da han var mindre. Da han var 5 år sa han at han ikke ville leve lenger. Det var ikke noe gøy i barnehagen, og han hadde ingen venner, forteller mamma Jessica.

Men Rasmus var heldig og kom til skolehelsetjenesten i Rättvik kommune. Der arbeider psykologen Anita Kullander, som er en av få eksperter i Sverige på evnerike barn (se også tidligere blogginnlegg her), og da falt bitene på plass. Rasmus hadde ikke ADHD eller noen annen diagnose; Rasmus var «bara särbegåvad».

Psykolog Anita Kullander forteller at det ofte er slik at hverken skolen eller foreldene helt har forstått at barnet har en uvanlig evne til å lære seg nye ting. Det er f.eks. vanlig at barnet ikke vil gjøre lekser, fordi han/hun synes at «dette kan jeg jo». – De kan ha vansker med å måtte repetere, f.eks. å gjøre mange like regnestykker, fortsetter Kullander. (Kommentar fra Krumelure: dette samstemmer forøvrig med avisartikkelen fra Aftenposten juni 2011 – «Slet med leksene, hadde kjempe-IQ».)

Det som er alvorlig for disse barna, sier Kullander, er at de ofte blir ensomme og lett blir mobbeoffer fordi de skiller seg fra sine jevnaldrende:

«De blir ofte uenige med sine jevnaldrende ettersom de har så ulik måte å se sine omgivelser. Mange gjemmer også sine sterke evner fordi de vil være som alle andre.»

Og Kullander sier videre at det overhodet ikke er slik at teoretisk begavelse gjør at barnet automatisk klarer seg bra i skolen. I stedet er det mange som mister læringshungeren, ettersom de ikke utfordres faglig og får kjenne at de duger og aksepteres som de er.

For artikkelen hos SVT, se her.

*******************************

Ikke ukjent dette som fremkommer hos SVT. – Se gjerne også tidligere artikler hos Stavanger Aftenblad: «Hvorfor ender mange begavede barn som bråkmakere?» og artikkelen om Bjørn Andre som ble mobbet og hadde problemer i skolen, men som etter hvert fikk møte andre evnerike barn og fant mer ut av seg selv: «-Yes, endelig, tenkte jeg. Det er ikke bare jeg som er sånn. Vi fant tonen med en gang og hadde masse å snakke om» (BjørnAndre har blitt mye tryggere på seg  selv).

**********************’

SVT’s program «Aktuellt» fulgte opp artikkelen om de «särbegåvade» barna i Sverige med en lengre reportasje og intervju med Professor Roland S. Persson fra Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. Mer om reportasjen i Aktuellt og intervjuet med Persson i et annet blogginnlegg som er under oppseiling. – God påske!

About Krumelure (Kari K)

Norwegian Teacher & Gifted Advocate, blog at Krumelurebloggen.no about giftedness in Norway. Lektor/kontaktlærer. Holder kurs om elever med stort læringspotensial (#evnerike) og hvordan gi tilpasset opplæring. Styringsgruppen Nordisk Talentnettverk. ECHA-Correspondent to Norway, Delegate of World Council for Gifted and Talented Children. Twitter: @Kariekol E-mail: Krumelure5@gmail.com

Posted on 26/03/2013, in EvnerikeBarn, Skole and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: