Trond Giske sier Arbeiderpartiet nå vil heie på de sterke elevene!

Dette er faktisk en S T O R nyhet, tro det eller ei!  –  En nyhet som fikk både Krumelure, og mange andre som bryr seg om begavede barn, til å H O P P E i stolen:

Trond Giske leder gruppen som fremover mot stortingsvalget 2013 skal snekre ny kunnskapspolitikk  for Arbeiderpartiet og han uttaler i Trond Giske besøkte også Lesesenteret i Stavanger i denne forbindelse.Aftenposten fredag 13.04.12 og Romerikes blad samme dag:

I Arbeiderpartiet har vi vært for lite tydelige på at vi også heier på de flinke.

Sett fra Krumelures ståsted er dette nesten revolusjonerende. At en ledende politiker i regjeringspartiet Arbeiderpartiet uttaler seg i positive ordelag om evnerike elever og attpåtil antyder selvransakelse:

Noen har fremstilt det som om vi elsker gjennomsnittseleven. Det er et vrengebilde.

Og så det kanskje viktigste:

Men vi må bli klarere på at vi også vil dyrke de som har ekstraordinære talenter.

Flott, Trond Giske!

Det er mange av oss som i dag ser at skolen ikke er gode nok til å ta vare på evnerike elever. Vi får høre historier fra foreldre som kjemper en fortvilet kamp for at skolen skal ta barnets evner på alvor og ikke bare avfeie foreldrene som å være «for ambisiøse på barnets vegne». Foreldre som opplever at barnets sprudlende lærelyst langsomt forsvinner i utagerende frustrasjon eller innagerende resignasjon etter hvert som årene går. Foreldre som på alle mulige måter jobber hardt for å stimulere læregleden hjemme, men som ofte føler de kommer til kort fordi skolens manglende tilrettelegging er så tyngende.

Skolen har i dag en lovpålagt plikt til tilpasset opplæring også for evnerike elever, men så lenge norske lærere per i dag ikke har opplæring i gjenkjenning og stimulering av evnerike elever ser vi dessverre at Opplæringslovens bestemmelse er en papirforordning. Det eneste som kan endre dette er politikere som våger å stille krav til norske kommuner om at de skal begynne å agere i henhold til lovens bestemmelser!

Men er vi nå over i en ny virkelighet? Vel, vi kom raskt ned på stolen igjen:

At Trond Giske trolig har en lengre vei å gå enn ovenstående artikkel skulle tyde på ser vi i en annen nyhetssak fra fredag 13.4. i Budstikka.no. Gründeren av Norges Toppidrettsgymnas, Roger Elstad, ønsker å få igang samme type talentutvikling for realfagselever:

Med Norges RealfagsGymnas (NRG) vil skolegründer Roger Elstad dyrke frem realfagstalenter og forberede studenter for studier innen naturvitenskap og matematikk på universitetsnivå.

Her snakker vi talentutvikling som kunne være kjempepositivt både for elever som har særlige evner for realfag, og for den skoleflinke og hardtarbeidende eleven som er god til å jobbe på skolen. (Dette er nødvendigvis ikke samme elevtype. Evnerik er IKKE lik «skoleflink» bestandig!).

Men hva sier Arbeiderpartiet til dette, da? Ja, Asker Arbeiderparti har tydeligvis ikke snakket mye med Trond Giske i det siste! Her kommer mye av den sedvanlige «huffingen» om at det er fryktelig skummelt å dyrke noen andre talenter enn dem innenfor idrett og musikk.

Her er det Stortingsrepresentant Mariann Aasen (Ap) fra Asker som er «skeptisk til forslaget om et privat realfagsgymnas»:

– Jeg tror vel ikke så mye på spesialiserte videregående skoler for annet enn idrett, ballett og musikk.

Kjære Mariann Aasen, tro kan du gjøre helt andre steder enn i politikken! Hadde du gjort som du burde, og satt deg inn i situasjonen for evnerike elever i norsk skole, kunne du slutte å TRO og begynne å jobbe for disse barna i stedet! – Krumelure blir faktisk en smule forbannet over at du bruker denne type argumentasjon. Er det for Mariann Aasen viktigere å tviholde på gamle myter enn å se nærmere på hva som faktisk kunne gjøre at talentene får en meningsfylt hverdag? – Dette vitner om total mangel på innsikt i de evnerike elevenes hverdag!

Heldigvis er Jan Tore Sanner fra Høyre ute og taler den troende midt i mot.

– Jeg synes dette er et usedvanlig godt, spennende og fremtidsrettet initiativ, sier Sanner.

Takk, Jan Tore Sanner! – Hold fast på den overbevisningen. Og tenk gjerne på hvordan du også kan gjøre den overbevisningen om til muligheter for elever lengre ned i trinnene også.

Jeg tror ikke nødvendigvis at privatskoler som NTG Realfagsgymnas vil være løsningen på at evnerike elever ikke blir ivaretatt, men det kan være et supplement. Et supplement som bør ønskes velkommen nettopp fordi talentene ikke har noe tilbud per i dag.

Det Norge trenger er politikere som våger å se at den norske enhetsskolen per i dag ikke er god nok for talentfulle elever. Politikere som våger å ta et oppgjør med myter om at «alle er like» og heller våger å si at høyt og tydelig at
ALLE elever er LIKE VIKTIGE.

Jeg kjenner etter hvert mange barn og unge som har et dirrende behov for at dere politikere nå våger!

About Krumelure (Kari K)

Norwegian Teacher & Gifted Advocate, blog at Krumelurebloggen.no about giftedness in Norway. Lektor/kontaktlærer. Holder kurs om elever med stort læringspotensial (#evnerike) og hvordan gi tilpasset opplæring. Styringsgruppen Nordisk Talentnettverk. ECHA-Correspondent to Norway, Delegate of World Council for Gifted and Talented Children. Twitter: @Kariekol E-mail: Krumelure5@gmail.com

Posted on 15/04/2012, in EvnerikeBarn, Nyheter, Skole, Tilpasset undervisning and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 8 kommentarer.

  1. Her ser vi at Trond Giske har vært hos Lesesenteret på Universitetet i Stavanger for å snekre sammen ny utdanningspolitikk. La oss håpe han traff fagpersoner som også er interessert i «Lesegepardene» blandt elevene!

    http://lesesenteret.uis.no/forside/nyheter/article60310-6767.html

  2. Flott innlegg! Jeg håper vi ser en liten dreining av vinden nå, selv om Mariann Aasen ikke er tatt av den samme brisen som Giske. Men, dette er positivt fra Giske, litt begrepsrot, men alt i alt et fint innspill og ikke minst et søk etter kunnskap, måtte han ta med Marianne på turneen sin,,,

    • Jeg håper også at Trond Giske på denne turneen tenker på elever lenger nede i skolen også. Det er ikke bare-bare å være en førsteklassing som lærte seg selv å lese som 4-åring og sitte daglig og høre på at de andre strever seg gjennom å lære å lese…

      Som en kjekkas på 6 jeg kjenner sa da han ble spurt om hvorfor han lagde så mye bråk når klassen satt samlet og hadde språkleker om morgenen: «Det er så kjeeeeeeeeeeeeeeeedelig å sitte og høre på at de andre skal finne ut hvilken bokstav som er først i orda…. Detta kunne jo jeg da jeg var hvertfall 5!»

      Tilpasset opplæring? Nei, den har han ikke fått så mye av enda. La oss håpe at han slipper å vente til han blir gammel nok til å begynne på realfagsgymnas. Da kan det nemlig hende han har hoppet av læringsiveren for lenge siden!

      • Nettopp, spikeren på hodet! Det er fint og flott med tilpasset opplæring og mulighet til å ta fag på videregående om man er i ungdomsskolen, men da må man starte med tilpasningen før, la barna hospitere på høyere trinn, gi de skolebøker tilpasset det nivået de er på. Hvis ikke mister vi mange på veien til ungdomskolen og der blir de ikke oppdaget for da har resignasjonen tatt mange av dem.

  3. Politikerne våre trenger kunnskap også her. Jeg håper de henter kunnskap fra fagfolk som virkelig kan noe om evnerike barn!

  1. Tilbaketråkk: Utdanningspolitikk i tåka? « Krumelurebloggen

  2. Tilbaketråkk: ..og takk for det gamle! « Krumelurebloggen

  3. Tilbaketråkk: Sommertider med nyheter om #evnerike barn | Krumelurebloggen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: