Lederen i oppvekststyret i Stavanger, John Peter Hernes (H) uttaler i dagens Aftenblad:
Det er påvist at de flinke ikke får et godt nok opplegg tilpasset deres evner. Da må vi jobbe for å bli bedre. Vi må få et system der alle elever, så vel såkalt skolesvake som skoleflinke, skal oppleve mestring på sitt nivå.
Og hvilke tiltak ser han for seg? – Opptil flere:
Kurs om evnerike barn for alle skoleledere.
Hurra!
Utvikle digitale læremidler.
Pass på at vi ikke går i fella og tror at alle «skoleflinke» og/eller evnerike barn kan klare seg på egen hånd. Disse elevene er fortsatt barn, og de trenger støtte fra kloke lærere!
Styrke lærernes kompetanse.
Alltid nyttig. Gode og kompetente lærere er bra for alle elever!
Kartlegging av barn i barnehagen.
Dette er i tråd med skoleforsker Ella Idsøes anbefalinger (i egen artikkel hos Aftenbladet her).
– Et forslag: alle de gode pedagogene i barnehagene bør også nyte godt av den foreslåtte kompetansehevingen! – Se gjerne masteroppgaven om evnerike barn i barnehagen fra Linda Apalnes Gardar (omtalt her, og den ligger også i min samling masteroppgaver her).
Hvilke tanker har ellers lederen av oppvekststyret i Stavanger om de evnerike barna og norsk skole?
– Deler av dette handler om en ideologi som går ut på at skolen skal være lik for alle. I den grad man skulle gjøre tilpasning, var det for å hjelpe de svake. Skoleforskningen viser at vi de siste årene har klart å gjøre mye for de svake, men vi har faktisk mistet en stor grad av toppresultatene. Straks noen snakker om de flinkeste, har det vært fy,fy,fy; elitesatsing. Jeg synes det er forferdelig å ha sånne holdninger. Vi skaper ikke et bedre samfunn ved å holde de flinke nede, sier Hernes.
For resten av intervjuet, se her.
«Var for flink, måtte gi opp norsk skole» se her. (Se gjerne også samme artikkel hos Aftenposten.no her.)
«Stor fare for at de smarteste blir skoletapere» – intervju med skoleforsker Ella C. Idsøe – her.
2 kommentarer til “Lederen i oppvekststyret i Stavanger: vi må bli bedre (#evnerike)”
Kommentarer er stengt.