Endelig ny bok fra Ella Idsøe «Elever med akademisk talent i skolen»

akademisk talentJa, denne har jeg visst om en stund, men det tar jo ofte litt tid fra skriveprosess til en bok er tilgjengelig i bokhandelen. Endelig er imidlertid den rykende ferske boken fra Ella C. Idsøe om evnerike elever bestillingsklar. Hurra!

Ella C. Idsøe er førsteamanuensis i psykologi ved Universitetet i Stavanger og forsker på evnerike barn bl.a. i Skoleklar-prosjektet ved Læringsmiljøsenteret (se Læringsmiljøsenterets info. om evnerike barn her). Sammen med Professor emeritus Kjell Skogen skrev hun den første norske boken om evnerike barn på flere tiår – «Våre evnerike barn. En utfordring for skolen» i 2011. (Se forøvrig omtale i Aftenposten fra juni 2011 her – «Skoleforskere bekymret for de smarteste barna«).

Den splitter nye boken «Elever med akademisk talent i skolen» ser nærmere på hvordan man kan gjenkjenne en elev som har sterke evner innenfor språk, matematikk og naturfag og hva skolen kan gjøre for å motivere og stimulere de talentene eleven har. Den er spesielt skrevet for lærere, spesialpedagoger og pedagogikkstudenter, men kan også være nyttig for foreldre til evnerike barn.

Boken kan både leses som en helhet, men du kan også velge å gå inn f.eks. kapitlene om elever med spesielt talent for matematikk, eller for språk, og lese om akkurat dette, og lese konkrete tips for metoder/strategier som kan anvendes i klasserommet. (Akkurat det som mange lærere jeg møter etterspør – «hva gjør vi konkret»?. – Hurra for ny bok!)

Sjekk hva forlaget skriver:

Hvordan vet man om en elev har akademisk talent, og hva kan skolen gjøre for å motivere og stimulere akademiske talenter? Hva innebærer det for elevene å ha et slikt talent, og skille seg sterkt fra de andre elevene i kognisjon og interesser? Elever med akademisk talent i skolen beskriver særtrekk ved elever med akademisk talent for språk, matte og naturfag. Den inneholder en rekke konkrete metoder og strategier som lærere kan ta i bruk i klasserommet for å tilpasse undervisningen slik at elevene får faglige utfordringer og utvikler seg. Forfatteren presenterer også verktøy pedagoger kan ta i bruk for å identifisere talentene. I boken beskriver forfatteren mulige psykososiale problemer de talentfulle elevene kan utvikle, og hvordan skole og foreldre kan samarbeide om å skape et inkluderende læringsmiljø som ivaretar barnas sosiale og emosjonelle behov. Boka egner seg for studenter i spesialpedagogikk, og for spesialpedagoger, lærere og andre som møter elever med akademisk talent i skolen. Den vil også være nyttig for foreldre til barn med akademisk talent.

 

Boken finner du hos Adlibris.no her: Elever med akademisk talent i skolen og hos forlaget Cappelen Damm Akademisk her.

NBNB!
Ella C. Idsøe har også skrevet et kapittel i Mette Buntings nye pedagogikkbok «Tilpasset opplæring – i forskning og praksis» som du finner hos forlaget her

tpo bunting

 

About Krumelure (Kari K)

Norwegian Teacher & Gifted Advocate, blog at Krumelurebloggen.no about giftedness in Norway. Lektor/kontaktlærer. Holder kurs om elever med stort læringspotensial (#evnerike) og hvordan gi tilpasset opplæring. Styringsgruppen Nordisk Talentnettverk. ECHA-Correspondent to Norway, Delegate of World Council for Gifted and Talented Children. Twitter: @Kariekol E-mail: Krumelure5@gmail.com

Posted on 28/07/2014, in EvnerikeBarn, Skole, Spesialpedagogikk and tagged , . Bookmark the permalink. 6 kommentarer.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: