Når flukten til Danmark gir gode resultater

Husker du familien som i desperasjon over at datteren skolevegret og mistrivdes sterkt flyktet til Danmark og Mentiqa Nordjylland (en skole for evnerike barn)? Aftenposten og A-magasinet skrev om familien i et par omganger:

Jeg vet at mange har lurt på hvordan det går med familien etter to skoleår i Danmark. Hvordan har det gått å være skoleflyktninger i Danmark? Trivdes barna? Hva skjedde videre?

En del av historien kunne vi se i Dansk TV2 sin TV-serie fra Mentiqa i fjor, kalt «Forbandet klog?» (som forøvrig anbefales).

Men nylig kom det en oppfølgingsartikkel her i Norge. På nettsiden PsykOpp.no (Stiftelsen Psykiatrisk Opplysning) ligger det nå en artikkel om familien som skoleflyktet til Danmark.

Se artikkelen her og les hvordan Vilde har fått det etter at hun fikk gå i en skole som visste hvordan de skulle utfordre henne faglig og som hadde kunnskaper til å ivareta hele mennesket. Overskriften lyder

Vilde (11) er et evnerikt barn. Det taklet ikke norsk skole

Og artikkelen finner du her: Når barnet er mer enn flink | PsykOpp

For 2 år siden erklærte mor til Vilde at «Det handler om å redde et barn», og derfor dro de. Det er godt å lese artikkelen og vite at det gikk fint. Også gjør jeg læreren i meg noen ekstra tanker:

Vi som jobber i skolen ønsker å hjelpe, ønsker å bidra, ønsker at elevene våre skal ha det bra i skolen. Det er på tide at toppen av utdanningspyramiden gir oss kunnskapen som skal til, synes jeg. Og kanskje kan regjeringens nye utvalg som skal se på «høytpresterende elever»  også oppdage at HØYTPRESTERENDE og EVNERIKE elever kan være to helt ulike ting? Der de høytpresterende passer inn og tilpasser seg, vil en evnerik elev som ikke ses kunne bli både klovn, argumentasjonsfreak og dagdrømmingsmester.

Høytpresterende er noe en evnerik elev KAN BLI dersom vi som jobber i skolen får den kunnskapen som trengs. Bare da kan vi fange opp små og store jenter og gutter som ikke passer inn. Nemlig.

Ha en god uke dere der ute!

About Krumelure (Kari K)

Norwegian Teacher & Gifted Advocate, blog at Krumelurebloggen.no about giftedness in Norway. Lektor/kontaktlærer. Holder kurs om elever med stort læringspotensial (#evnerike) og hvordan gi tilpasset opplæring. Styringsgruppen Nordisk Talentnettverk. ECHA-Correspondent to Norway, Delegate of World Council for Gifted and Talented Children. Twitter: @Kariekol E-mail: Krumelure5@gmail.com

Posted on 05/10/2015, in EvnerikeBarn and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 1 kommentar.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: